25 marca 2020 15:07 | Aktualności
Zarządzenie Nr 3/2020
Dyrektora Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Białej
z dnia 25 marca 2020r.
w sprawie: wprowadzenia zasad i sposobu organizacji pracy zdalnej w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
- .Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Celem zapewnienia ciągłości nauczania i wsparcia dzieci i uczniów podczas ich samodzielnej pracy w domu, ustalam sposób i tryb funkcjonowania Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Białej w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania:
§ 1
Organizacja pracy
- Od 25 marca do 10 kwietnia 2020r. nauczyciele ZSP w Białej prowadzą nauczanie zdalne, zgodnie z ustalonym planem zajęć przez dyrekcję zespołu oraz planem wybranych nauczycieli ustalonym w porozumieniu z rodzicami, w tym nauczanie indywidualne oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Wszyscy nauczyciele realizują w formie nauki zdalnej wszystkie bieżące treści programowe dla klas I-III w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, wszystkie treści programowe dla klas IV – VIII, ze wszystkich przedmiotów oaz w miarę możliwości treści wychowania przedszkolnego.
- Przekazywanie treści i materiałów dydaktycznych, zadań , poleceń powinno się odbywać rytmicznie, codziennie do godziny 14. W elementach zdalnej nauki nie może zabraknąć elementów ocen prac, bieżących informacji zwrotnych o stopniu wykonania poleceń, instrukcji, indywidualnych konsultacji itp.
- Rekomenduje się używanie wszelkich możliwych kanałów informacji dostępu do ucznia i jego rodzica jak: edukacyjne platformy cyfrowe, e- podręczniki, transmisje dla klas ósmych związane z egzaminem, aplikacje Messenger, WhatsApp, Skype, bezpośrednie telefony do rodziców oraz uczniów i wszelkie dostępne i odczytywane przez uczniów i rodziców formy e-learningu.
- Realizowany zdalnie proces dydaktyczny należy na bieżąco dokumentować w formie pisemnej „ Temat zajęć, data, ewentualna obecność uczniów , ocena „ z dokładnym zaznaczeniem formy przekazywania treści ( np. aplikacja Messanger, e-podręcznik) i przekazywać do kontroli w ramach nadzoru przez dyrektora.
- Nauczyciel przedmiotu może w ramach indywidualnych ustaleń z grupą klasową wyznaczyć inną porę konsultacji ( za zgodą dyrekcji), ale rekomendowany jest cykliczny, stały kontakt nauczyciela z klasą odpowiadający dotychczasowemu tygodniowemu rozkładowi zajęć i planów lekcyjnych uczniów.
- W przypadku zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej nauczyciel uzgadnia z uczniami i ich rodzicami formy, terminy i częstotliwość kontaktu oraz dokonuje opisu uzgodnionych zasad i sposobów monitorowania pracy uczniów – uzgodnienie jako dokument przekazuje dyrekcji.
- Nauczyciele: pedagog szkolny, psycholog, doradca zawodowy:
a) pełnią dyżur telefoniczny w godzinach pracy.
b) zamieszczają na stronie szkoły przydatne dla uczniów i ich rodziców materiały dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
c) wspierają wychowawców w rozwiązywaniu problemów uczniów i rodziców,
- Nauczyciele: bibliotekarz, wychowawca świetlicy:
a) zajmują się przygotowaniem materiałów w wersji papierowej oraz ich przygotowaniem do wysyłki przez szkołę na adres domowy ucznia (wszystkie dane przekazują nauczyciele uczący), w przypadku braku innej możliwości prowadzenia nauczania online,
b) wyszukują materiały wskazane przez nauczycieli oraz udostępniają linki do słuchowisk, audycji radiowych i programów telewizyjnych,
c) zamieszczają propozycje lektur, zestawów ćwiczeń, zadań, gier umysłowych itp.
d) Wszystkie działania mają być udokumentowane i przekazywane do kontroli w ramach nadzoru przez dyrektora.
§ 2
- Zakres przekazywanych treści i zadań zadawanych do wykonania nie powinien być zbyt obszerny, aby nie przerósł możliwości uczniów.
- Plan pracy musi uwzględniać fakt, że nie wszyscy uczniowie mogą mieć w pełni swobodny dostęp do sieci – niektórzy muszą się dzielić komputerem czy telefonem z rodzeństwem, dlatego zadania należy tak rozplanować, aby nie uwzględniały jedynie pracy z wykorzystaniem komputera.
- Terminy wykonania zadań nie mogą być zbyt krótkie.
- Wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
- Instrukcje dla uczniów muszą być proste i jasne, nieprzeładowane treściami nieistotnymi. Uczniowie mogą przesyłać drogą elektroniczną odrobione prace domowe (w postaci skanów lub plików), jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu – mogą porozumiewać się z nauczycielem również telefonicznie oraz w szczególnych przypadkach które określi nauczyciel przedmiotu prace mogą być oddane po powrocie do szkoły.
- W komunikacji należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach uczeń – nauczyciel, gdyż prowadzona korespondencja stanowi część dokumentacji przebiegu nauczania.
- Zobowiązuję nauczycieli do przestrzegania zapisów zawartych w dokumencie oraz informuję, że w sprawach nieuregulowanych obowiązują zapisy Statutu Zespołu.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Dyrektor ZSP
Lesław Czerniak